اشرب تفرح
جميل اوي شعار الحملة الاعلانية لـ (كوكاكولا) بتاع "اشرب تفرح"
سايق عربيتك , تلاقي بنر كبيييييير متعلق جنب الكوبري " كوكاكولا .. اشرب تفرح "
فاتح الفيس , تلاقي اودامك " كوكاكولا .. اشرب تفرح "
روحت السوبر ماركت تشتري ربع جبنة براميلي برضو هتلاقي اودامك " كوكاكولا .. اشرب تفرح "
الناس دي عملت فكرة في غاية البساطة و الروعة في نفس الوقت حققت لهم نجاح كبيييييير جدا , عمل حاجة اسمها " لينك "بسيط وربطت ما بين شرب الكوكا و الفرحة و طول الوقت بقا يقوّي اللينك دة من خلال حملاته الاعلانية باشكالها المختلفة
هو عايز يحفزّك انك تشتري الكوكا ف يلعب علي نقطة الضعف عندك الا و هي (احتياجك للاحساس بالفرحة)
فيربط ما بين الاحساس بالفرحة (هدفك كمستهلك عايز تفرح و تزقطط طبعا) وما بين شرب الكوكا (هدفه كبايع عايزك تشتري) ويحط هدفه علي نقطة ضعفك عشان ينجح
نتيجة الانتشار الكبير و التسويق الصح للشعار , العقل اللاواعي عندك بيسجّل الفكرة و يربط ما بين الفرحة و شرب الكوكا
فتلاقيك مثلا ماشي في الشارع مخنوق شوية تروح تشتريلك واحدة كوكا , ساعتها بيكون العقل اللاواعي هو اللي حرّكك و خلّاك تشتري الكوكا وهو اللي يمكن يخليك تحس بفرحة فعلا بعد ما تشربها (نتيجة اللي عقلك اللاواعي فهمه و سجله)
لعب علي معتقدات داخلية يا معلم و ثوابت عقل باطن , فتقريبا مستحيل بعد كدة هتشرب حاجة منافسة لكوكا :D
اديك عرفت الموضوع ماشي ازاي , و شوفت بنفسك كمان نجاحه و مدى تأثيره علي الناس
جرّب بقا تعمل زي الناس الناجحة دي و تعمل لينكات لحاجات كتيرة مهمة في حياتك
اعمل لينك في وقت كنت متألق فيه و الناس سقفت لك علي حاجة حلوة عملتها , و خد اللينك دة و زوّد ثقتك بنفسك لما تيجي تكلّم الناس
اعمل لينك لوقت كنت فيه مبسوووووط جدا و افتكر الوقت دة بكل تفاصيله و افرح من تاني وقت الزعل
اعمل لينك لوقت كان عندك فيه امل ان كل حاجة هتبقا كويسة , و عدا الصعب و حصل زي ما انت توقعت بالظبط , و افتكر اللينك دة و خليك شعلة امل تنوّر للناس طريقهم وقت يأسهم
لينكات كتييييييير محتاجين نعملها في حياتنا عشان نعدي اي صعب , لينكات كتييييييير هفرق معانا اوي لو استخدمناها صح
شوووووف بقا محتاج تعمل لينك لايه في حياتك , و ظبطه ;)
"واني اللي هاجولك ولا اييييييه يا كبيييييير "
:D
جميل اوي شعار الحملة الاعلانية لـ (كوكاكولا) بتاع "اشرب تفرح"
سايق عربيتك , تلاقي بنر كبيييييير متعلق جنب الكوبري " كوكاكولا .. اشرب تفرح "
فاتح الفيس , تلاقي اودامك " كوكاكولا .. اشرب تفرح "
روحت السوبر ماركت تشتري ربع جبنة براميلي برضو هتلاقي اودامك " كوكاكولا .. اشرب تفرح "
الناس دي عملت فكرة في غاية البساطة و الروعة في نفس الوقت حققت لهم نجاح كبيييييير جدا , عمل حاجة اسمها " لينك "بسيط وربطت ما بين شرب الكوكا و الفرحة و طول الوقت بقا يقوّي اللينك دة من خلال حملاته الاعلانية باشكالها المختلفة
هو عايز يحفزّك انك تشتري الكوكا ف يلعب علي نقطة الضعف عندك الا و هي (احتياجك للاحساس بالفرحة)
فيربط ما بين الاحساس بالفرحة (هدفك كمستهلك عايز تفرح و تزقطط طبعا) وما بين شرب الكوكا (هدفه كبايع عايزك تشتري) ويحط هدفه علي نقطة ضعفك عشان ينجح
نتيجة الانتشار الكبير و التسويق الصح للشعار , العقل اللاواعي عندك بيسجّل الفكرة و يربط ما بين الفرحة و شرب الكوكا
فتلاقيك مثلا ماشي في الشارع مخنوق شوية تروح تشتريلك واحدة كوكا , ساعتها بيكون العقل اللاواعي هو اللي حرّكك و خلّاك تشتري الكوكا وهو اللي يمكن يخليك تحس بفرحة فعلا بعد ما تشربها (نتيجة اللي عقلك اللاواعي فهمه و سجله)
لعب علي معتقدات داخلية يا معلم و ثوابت عقل باطن , فتقريبا مستحيل بعد كدة هتشرب حاجة منافسة لكوكا :D
اديك عرفت الموضوع ماشي ازاي , و شوفت بنفسك كمان نجاحه و مدى تأثيره علي الناس
جرّب بقا تعمل زي الناس الناجحة دي و تعمل لينكات لحاجات كتيرة مهمة في حياتك
اعمل لينك في وقت كنت متألق فيه و الناس سقفت لك علي حاجة حلوة عملتها , و خد اللينك دة و زوّد ثقتك بنفسك لما تيجي تكلّم الناس
اعمل لينك لوقت كنت فيه مبسوووووط جدا و افتكر الوقت دة بكل تفاصيله و افرح من تاني وقت الزعل
اعمل لينك لوقت كان عندك فيه امل ان كل حاجة هتبقا كويسة , و عدا الصعب و حصل زي ما انت توقعت بالظبط , و افتكر اللينك دة و خليك شعلة امل تنوّر للناس طريقهم وقت يأسهم
لينكات كتييييييير محتاجين نعملها في حياتنا عشان نعدي اي صعب , لينكات كتييييييير هفرق معانا اوي لو استخدمناها صح
شوووووف بقا محتاج تعمل لينك لايه في حياتك , و ظبطه ;)
"واني اللي هاجولك ولا اييييييه يا كبيييييير "
:D
لـ نور الدين مصطفى
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق